Dr. phil. Jesko Jockenhövel

Academic assistant

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Jesko Jockenhövel studied German Studies, History, and English Studies at Universität Potsdam and Kingston University London before he switched to HFF Konrad Wolf's Media Studies postgraduate program, which he completed  with a diploma thesis at HFF Konrad Wolf and the University of Roehampton in London. Following his graduation, he worked as an academic intern in the exhibitions department of Deutsche Kinemathek – Museum für Film und Fernsehen Berlin. As of 2008, Jockenhövel was involved in the PRIME research project as a research assistant. Since 2010, he has been working at Film University Babelsberg KONRAD WOLF as an academic assistant in the school's Media Studies program. With his thesis Der digitale 3D-Film. Narration, Stereoskopie, Filmstil (Springer VS, 2014), he obtained a PhD degree in 2014. 

Specialty

Media Studies

Research Interests

Film and media history, digitization, media industries, film and media theory

Selected Publications

Monographs

  • Jesko Jockenhövel (2014): Der digitale 3D-Film: Narration, Stereoskopie, Filmstil. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Claudia Wegener/Jesko Jockenhövel/Mariann Gibbon (2012): 3D-Kino. Studien zur Akzeptanz und Rezeption. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Editorship

  • Jesko Jockenhövel/Michael Wedel (eds.) (2017, in preparation): "So etwas Ähnliches wie die Wahrheit" – Zugänge zu Thomas Harlan. Munich: Text+Kritik.
  • Marco Abel/Jesko Jockenhövel/Chris Wahl/Michael Wedel (eds.) (2012): Im Angesichts des Fernsehens – Der Regisseur Dominik Graf. Munich: Text+Kritik.

Essays

  • Jesko Jockenhövel (2017, in preparation): Zürich – Tokio – Wiesbaden. Thomas Harlan und der Film Verrat an Deutschland. In: "So etwas Ähnliches wie die Wahrheit" – Zugänge zu Thomas Harlan. Munich: Text+Kritik.
  • Jesko Jockenhövel (2016): A Three-Dimensional Checkerboard: The Long Take in 3D Films. In: Markus Spöhrer (ed.): Die ästhetisch-narrativen Dimensionen des 3D-Films. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, pp. 55-69.
  • (2014): "Am I a Zombie (Series)?" – Genrediskurse in der internationalen Auswertung von »Les Revenants«. In: Susanne Eichner/Elizabeth Prommer (eds.): Audiences, Production Culture and Television Aesthetics: European Perspectives / Publikum, Produktionskultur und Fernsehästhetik: europäische Perspektiven. Konstanz: UVK, pp. 91-106.
  • (2013): Postmodernes Recycling. Wagners Spuren in der filmischen Popkultur. In: Jan Drehmel/Kristina Jaspers/Steffen Vogt (eds.): Wagner Kino. Spuren und Wirkungen Richard Wagners in der Filmkunst. Hamburg: Junius, pp. 188-197.
  • (2012): Von Morlocks und Kakadus. Deutsch-deutsche Gesellschaftspolitik in den Filmen von Dominik Graf. In: Marco Abel/Jesko Jockenhövel/Chris Wahl/Michael Wedel (eds.) (2012): Im Angesichts des Fernsehens – Der Regisseur Dominik Graf. Munich: Text+Kritik, pp. 125-142.