Studienverlauf

Die Inhalte des Studiums vereinen technisch-formale mit künstlerisch-kreativen Themen in Theorie und Praxis.

Audiovisuelle Medientechnologien

Softwareentwicklung

Film & Medienkunst

Forschung & Transfer

 

 

Durch das AVAD Studium bilden Sie die folgenden technisch-formalen Kernkompetenzen aus:

  • Anwendung und Gestaltung von modernen audiovisuellen Medientechnologien, wie zum Beispiel VR Systeme
  • Softwareentwicklung
  • Theoretische Grundlagen in Audio und Grafik
  • Forschungsmethoden und analytische Lösungsstrategien
  • Überblick über aktuelle und relevante Forschungsergebnisse in Medieninformatik, digitaler Medienkunst und Filmproduktion

Diese Kompetenzen wenden Sie in einem selbstgewählten, meist künstlerisch-kreativen Kontext an. Mögliche Themenbereiche beinhalten:

  • Creative Coding, Grafik & Audio
  • Neuartige Filmformen
  • Interaktives Storytelling
  • Digitale Medienkunst
  • Film-Produktionsprozesse
  • Wissenschaftliche & Künstlerische Forschung
  • Innovative Prototypenentwicklung

 

Interdisziplinarität

Kreativität

Innovation

Analytisches Denken

Mit dem AVAD Studium bauen Sie fundiertes technisches Wissen auf und gewinnen praktische Produktionserfahrungen mit audiovisuellen Medienprojekten. Gleichzeitig bilden Sie sowohl Ihr kreatives als auch logisch-analytisches Denken aus. Durch den Einbezug und die Reflexion verschiedener aktueller Forschung und unterschiedlicher Projekte sind Sie auf dem neusten Stand und schärfen Ihren Blick für das Ganze.

Die hochmoderne technische Infrastruktur und Ausstattung für Medienproduktionen, sowie das breite kreative Netzwerk der Filmuniversität bietet Ihnen die einmalige Möglichkeit ihre Ideen auf professionellem Niveau umzusetzen. Sie schaffen sich so hochwertige Referenzen, bauen ein Netzwerk auf und absolvieren die ersten Schritte Ihrer erfolgreichen Karriere!

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Melden Sie sich bei uns - wir beantworten gerne Ihre Fragen!

Das Studium

Das Studium setzt sich aus Studien- und Projektmodulen zusammen. Die Lehre des Studiengangs findet zum überwiegenden Teil auf Englisch statt. Die Unterrichtssprache der Wahlfächer aus anderen Studiengängen ist auf Deutsch. 

Sie können eine individuelle Spezialisierung aus dem Creative Technologies Themenbereich für Ihr Studium wählen. Sie werden von den Professoren durch wöchentliche Einzelbetreuung unterstützt und beraten. Weiterführende Übungen und individuelle Projekte vertiefen Ihre Spezialisierung und ermöglichen Expertenwissen.

1. Jahr

Das erste Studienjahr ist vorgegeben strukturiert und Studienmodule mit Vorlesungen und Übungen überwiegen. Die Projektmodule beinhalten die Arbeit an einem selbstgewählten Orientierungsprojekt und praktische Workshops. 6 Semesterwochenstunden sind aus dem Lehrangebot der Filmuniversität individuell wählbar.

2. Jahr

Das zweite Studienjahr ist frei gestaltbar und beinhaltet ausschließlich Projektmodule mit Workshops und kleineren individuellen und gemeinschaftlichen Projekten im dritten Semester. Im vierten Semester wird die Masterarbeit fertiggestellt.

In der folgenden Liste sind neben den englischen Bezeichnungen auch die deutschen Veranstaltungsnamen angegeben - so wie sie derzeit in den noch ausschließlich deutschen Regularien des Studiengangs zu finden sind.

 

Studiengangsspezifische Einführungen

1. Semester

Studiengangsspezifische Einführungen

6 SWS7 ECTS
  • In den ersten drei Wochen des Studiums findet keine reguläre Lehre statt!
  • In der ersten Woche lernen Sie die Filmuniversität kennen: es stellen sich alle Studiengänge vor, es gibt Führungen durch Studios und Labore und Einführungen in technisches Equipment.
  • In Woche zwei und drei nehmen Sie mit allen anderen neuen Master-Studierenden an einem gemeinsamen Workshop teil, um sich kennenzulernen und in Kleingruppen gemeinschaftlich eine frei wählbare kreative Fragestellung umzusetzen.
  • Es ist geplant ab Wintersemester 2018 zusätzlich als Teil der Einführungsveranstaltungen freiwilige Crash-Kurse in mathematischen Grundlagen und Programmierung anzubieten.
  • Die Unterrichtsspache ist überwiegend Deutsch, die Crash-Kurse sind auf Englisch.

Creative Coding

1. SemesterProgrammiermethoden I2 SWS

2 ECTS

2. Semester

Programmiermethoden II2 SWS

2 ECTS

  • Creative Coding I enables you to solve complex problems in a structured manner and to apply intermediate to advanced programming techniques in Processing and Python. Applications focus on graphics, sound and interaction and reflect on using coding as creative tool.
  • Creative Coding II builds up on the concepts presented and learned in ‘Creative Coding I’. This class uses C++ and the software development toolkit ‘openFrameworks’. Although the C++ language is often feared by novices, its syntax is straightforward and accessible. We will use it to better understand the processes of compilation, linking, and building, as well as object-orientation, real-time development, and 3rd party library use. openFrameworks is implemented in C++ to make use of its versatility and real-time capabilities for creative coding applications. It is comprised of a huge body of example projects as well as additional functionality (ofxAddons) that we will explore partially during the course .

  • The course is split into lectures and exercises.

  • The course is held in English.

 

 

Mathematics for Audio and Graphics

1. Semester

Mathematik im audio-visuellen Kontext I

2 SWS2 ECTS
  • In the first part of the course we refresh the fundamental mathematical concepts required for the understanding & development of audio-visual applications.
  • The second part focuses on the mathematical background for audio processing and will serve as a basis for developing digital audio applications.
  • The third part introduces common mathematical concepts for computer graphics applications.
  • The course is split into lecture and exercise parts.
  • The course is held in English.

Procedural Generation and Simulation

2. Semester

Mathematik im audio-visuellen Kontext II

2 SWS2 ECTS
  • This course introduces procedural and simulation algorithms for 2D and 3D graphics and sound.
  • We cover the modeling and animation of pattern and textures, cities, vegetation, terrain, flocks, herds and schools and particle simulations such as fluids and crowds.
  • We reflect topics from all sides: their underlying formal theories, their practical implementations as well as their design. Implementation frameworks are Houdini with Python, Processing and JavaScript.
  • The course is split into lectures and exercises.
  • The course is held in English.

Application Design

1. Semester

Application Design und Anwendung I

5 SWS8 ECTS
2. SemesterApplication Design und Anwendung II5 SWS

13 ECTS

3. SemesterApplication Design und Anwendung III5 SWS

26 ECTS

  • This classes are serveral separated workshops taught in blocks and give time to work on your own individual projects such as the orientation project.
  • Workshops are usually taught by external industry experts and are organized each year anew.
  • Exemplary workshops that have been offered regularly so far:
    • Interactive Digital Art, 2 ECTS
      The class deals with the questions of how draw in and engage audiences within interactive digital art. On the example of specific projects the lecturer gives insights on how to bring technology and art together and his artistic research practices. The class will also include practical coding examples as well as the development of project ideas. 

    • Introduction to VR, AR and Unity, 4 ECTS
      The theoretical part of the class gives an overview of the early days of VR/AR, its communities in California and Berlin, presents influential projects and discusses VR/AR's current state and what the future might hold.  On the practical side, students get an introduction to available display devices and to Unity3D for VR. One section of the class is dedicated to Unity's coding interface. During the class students will work on a first, small project to directly apply what is taught in the class. Then students have a couple of weeks to work on an individual project. At the beginning of the summer term the class will meet once more to discuss these projects.  

    • Graphics for the Web, 4 ECTS
      This course enables students to gain hands-on experiences designing and implementing interactive 2D and 3D graphics displayed online in a browser. The course will also discuss the underlying algorithms and the graphics pipeline. Implementation frameworks are WebGL, JavaScript and Processing (e.g. Babylon.js and p5.js).

    • Minicomputer / Physical Computing, 4 ECTS
      This course gives an hands-on introduction to physical computing with the electronic prototyping platforms Arduino and Raspberry Pi. The course enables students to create their own interactive electronic objects with Soft- and Hardware.

    • Mixed Reality / Projection Mapping, 4 ECTS
      This course enables students to design content for and execute the technical setup of projection mappings such as a projection onto a building. As an example a projection mapping for the Filmmuseum building is discussed. The workshop leads to a collaborative projection mapping project, which has to be presented in the following winter term.

    • Creative Audio Programming, 1 ECTS
      Two practical sessions enable students to code audiovisual and interactive pieces suitable for the web. In particular we will explore Processing's p5.Sound library and other libraries related to sound and interaction. The workshop is oriented toward creating an unusual interactive musical instrument / interface. The final projects will have the opportunity to be exhibited online.

  • Workshops are held in English.

Pitching and Peer Review

1. Semester

Peer Review I

1 SWS1 ECTS
1. SemesterPitching I0.5 SWS

1 ECTS

2. Semester

Peer Review II

1 SWS1 ECTS
2. SemesterPitching II0.5 SWS

1 ECTS

3. Semester

Peer Review III

1 SWS2 ECTS
3. SemesterPitching III0.5 SWS

1 ECTS

  • This course enables you to pitch project ideas, present work in progress concisely and to give and receive constructive feedback.
  • The fundamentals of project-pitching, -presentation and -feedback are taught and during the term all participants practice these concepts by regularly presenting the status of their current projects and ideas for future projects to their peers. The group gives feedback and discusses the project’s contexts. Interesting external projects can also be presented and discussed.
  • The course is held in English.

Academic Readings

1. Semester

Diskussion wissenschaftlicher Veröffentlichungen I

2 SWS1.5 ECTS
2. Semester

Diskussion wissenschaftlicher Veröffentlichungen II

2 SWS1.5 ECTS
  • In Academic Readings I you practice to read publications of computer science research. Specific topics include computer graphics, sound, virtual reality, augmented reality and interaction techniques. All chosen publications are the most recent state of the art and come from high quality venues.
  • In Academic Readings II tyou practice to read academic publications from artistic research and media studies. Specific topics include audiovisual media, media theory, cinema, performance and interaction. 

  • Each publication is evaluated on basis of summarizing presentations and through the discussions with the group.

  • The course is held in English.

Academic Methodologies

1. Semester

Vertiefung wissenschaftliche Methodik I

2 SWS1 ECTS
2. Semester

Vertiefung wissenschaftliche Methodik II

2 SWS2 ECTS
  • Academic Methodologies I enables you to conduct scientific research. Academic methodologies are taught by the example of computer science research. Topics include basic principles of scientific research in general, how to conduct research in particular and the processes of publishing work. 

  • Academic Methodologies II enables you to conduct artistic research. Topics include the theory behind and basic principles of artistic research and reflect its differences to scientific research. A focus of the class is the presentation of research results in written and oral form.
  • As exercise a full conference will be simulated in all its parts, from submitting a paper over reviewing other work to giving a conference presentation.
  • The course is held in English.

Visiting Experts

1. SemesterVisiting Experts I0.5 SWS

1 ECTS

2. SemesterVisiting Experts II0.5 SWS

1 ECTS

  • Every semester an industry expert, artist or researcher is invited to the Film University to present their work and to hold a workshop.
  • Students are able to make suggestions on who to invite.
  • Workshops are held in English.

Vertiefung der technischen Gestaltungsmittel, Freies Studium

1. Semester

Wahlfach aus dem Bereich der technischen Gestaltungsmittel I

4 SWS3 ECTS

1. Semester

Freies Studium I

2 SWS2 ECTS

2. Semester

Wahlfach aus dem Bereich der technischen Gestaltungsmittel II4 SWS3 ECTS

2. Semester

Freies Studium II

2 SWS4 ECTS
  • Für "Technischen Gestaltungsmittel" sind Sie frei Veranstaltungen aus den Studiengängen Animation, Sound, Szenographie, Cinematography und Montage zu wählen.
  • Für "Freies Studium" sind Sie frei Veranstaltungen aus dem gesamten Angebot der Filmuniversität zu wählen. 
  • Die Unterrichtssprache ist zum größten Teil in Deutsch.

Hochschulöffentliche Projektpräsentation

1. SemesterHochschulöffentliche Projektpräsentation1 SWS

0.5 ECTS

2. Semester

Hochschulöffentliche Projektpräsentation1 SWS0.5 ECTS
  • Hochschulöffentliche Projektpräsentationen finden jeden Dienstag von 17.00-19.00 Uhr für die gesamte Universität statt.
  • Es wird eine große Variation an Themen aus allen Bereichen der Filmuniversität präsentiert.
  • Unterrichtssprache ist zum größten Teil auf Deutsch.

Masterarbeit

4. Semester

Praktischer Teil der Masterarbeit

1 SWS7 ECTS

4. Semester

Theoretischer Teil der Masterarbeit

1 SWS20 ECTS

4. Semester

Kolloquium0.1 SWS3 ECTS
  • Die Masterarbeit ist eine wissenschaftliche oder wissenschaftlich-künstlerische Arbeit mit der Sie nachweisen eine selbstgewählte Fragestellung theoretisch in einem wissenschaftlichen Kontext verankern zu können, reflektierend zu erörtern und diese praktisch in einem Prototyp umsetzen zu können.
  • Sie können wählen die Masterarbeit in Deutsch oder Englisch anzufertigen.

Studierende bis einschließlich Immatrikulationsjahr 2017

Studierende ab Immatrikulationjahr 2018